DOM, náboženství

Na ostrově Hispaniola žilo před příchodem Evropanů něco kolem 400 tisíc indiánů, Taínů. Hlavním představitelem jejich rozsáhlého božstva byl "Bůh Dobra (Dios de la Yuca)" a "Bůh Zla (Dios de Huracán)." Indiáni věřili v posmrtný život a duše jejich mrtvých žili ve větvích stromů. Pro ochranu používali různé amulety, které vyráběli z kamene, lastur, kostí nebo dřeva.
Po vstupu
Evropanů převládlo na ostrově křesťanství. Původní obyvatelé byli násilně
nuceni konvertovat. Indiáni byli především vyhlazeni nebo je skolily
zavlečené nemoci. Mezi lety 1896 až 1907 působili
v Dominikánské republice
misionáři z episkopálních církví, svobodných
metodistů, adventistů sedmého dne
a moravských církví.
95 % obyvatelstva jsou
křesťané. Většina se identifikovala jako římští katolíci a cca 21 % jako
protestanti (často nazývaní evangelicos). Nedávná imigrace přivedla další
náboženské skupiny, jako např. spiristy, budhisty, baháí, Islám, judaismus, Církev
Ježíše Krista, Svatých posledních dnů, Čínské lidové náboženství. Najdeme tu
také Mormony, Baptisty, Svědky Jehovovi, Adventisty 7. dne aj. Během druhé
světové války
na ostrov uprchla skupina Židů. Založili město Sosúa, které
od té doby zůstalo centrem židovského obyvatelstva.
Dominikánci jsou velmi svobodomyslní. Víra je pro ně víc společenskou než duchovní záležitostí. Požadavky církve spíš nedodržují. Přesto nedělní mše, a hlavně slavnosti navštěvují v hojném počtu. Je to důvod, jak se ukázat, protože jsou proslulí tím, jak dbají na svůj zevnějšek. Každé město a vesnice v Dominikánské republice má svého vlastního svatého patrona a katolický kostel. V bohatějších oblastech nalezneme honosné a zdobené kostely. V chudších teritoriích jde o malé oplechované kovové konstrukce s několika lavicemi a krucifixkem. Dominikánci každý rok, po celý týden, oslavují své patrony při slavnostech, kterým říká "fiestas patronales." Obvykle se při nich hrají místní hity a na pouličních stáncích se podává "chimi" (bohatě naplněný hamburger rozličnými ingrediencemi). Pije se rum a pivo.
Dominikánská republika má dvě katolické patronky. Patronkou dominikánského lidu je "Nuestra Señora de la Altagracia (Panna Maria Milostiplná)." Patronkou Dominikánské republiky je "Nuestra Señora de las Mercedes (Panna Maria Milosrdná)."
Malá část obyvatel Dominikánské republiky vyznává původní afroamerický
kult woodoo, které je tu nazýváno "brujería" (čarodějnictví). Na místních
tržištích můžeme najít stánky tzv. "botica," kde se prodávají
nejrůznější náboženské rekvizity a související předměty. Samotné slovo pochází od afrického
kmene Ewe Fon. V překladu znamená "božské vnuknutí" nebo "životní síla." Na ostrově,
na území Haiti, se objevilo v 18. století mezi otroky dovezenými z oblasti
Konga. Dnes už povolené náboženství má cca 60 mil. členů po celém světě. Základem
woodoo je, že vše v celém vesmíru je navzájem pevně propojeno a tvoří
universální magický systém. Jeho cílem je naklonit si dobré i zlé neviditelné
nadpřirozené síly. Posláním je pak léčení nemocných za pomoci bylin
a nižších
přátelských, slunečných bytostí "Rada Loan" nebo nepřátelských bůžků "Petro
Loan" (věří v jednoho silného, ale nedosažitelného boha, proto se
obracejí k nižším bůžkům). Účelem rituálu, při němž věřící upadají do
transu díky omamným bylinám, je nakrmení Loana a získání jeho pomoci. Loanů je
mnoho a jeden každý je vyvoláván jiným zpěvem a jiným rytmem bubnu. Černá magie woodoo je
okrajovou záležitostí, kterou provozují kněží "bokorové," a která je
spojena se sesíláním zlých duchů. Patří sem známé propichování panenek a tzv.
zombie (oživlé mrtvoly).
Děkuji za sdílení a komentář, který napíšete✒
