DOM, hospodářství

28.12.2023
blog janajanec Dominikánská republika
blog janajanec Dominikánská republika

Populace Dominikánské republiky zaznamenala v posledních několika desetiletí velký růst. Podle údajů Světové banky se počet obyvatel od roku 1960 více než zdvojnásobil. Populační růst měl významný dopad 
na ekonomiku země.
S růstem populace rostla především poptávka po zaměstnání. Dalším důležitým aspektem je vliv obyvatelstva
na sociální služby a infrastrukturu. Růst populace si vyžádal i zvýšenou poptávku po přírodních zdrojích
a energii.

Z toho vyplynula podpora klíčových odvětví, jako je zemědělství, cestovní ruch a výroba. To vše představuje výzvu a příležitosti. Dominikánská vláda zavedla politiky k řešení uvedených potřeb, jako je výstavba nových škol a nemocnic a také zlepšení dopravní a bytové infrastruktury. Musela hledat udržitelná řešení k zajištění dostatečné dodávky vody a energie, což vedlo k provádění politik ochrany životního prostředí a podpoře obnovitelných zdrojů energie.

V letech 1992 až 2018 měla Dominikánská republika nejrychleji rostoucí HDP na západní polokouli s více než pětiprocentním průměrným růstem. Vlivem pandemie koronaviru v roce 2020 došlo k poklesu HDP o 6,6 %. Z krize se však velmi rychle dostala, a už o rok později vykazovala hospodářský růst o 12 % a v roce 2022 o 5,1 %. Odhaduje se, že v roce 2023 rostla dominikánská ekonomika o 3,9 %.

V minulosti byla Dominikánská republika závislá na vývozu zemědělských komodit, zejména cukru, kakaa
a kávy. Během uplynulých třiceti let byla úspěšně diverzikována její ekonomika do oblasti služeb (60 % HDP), průmyslu, zemědělství, těžby a obchodu. Remitence a cestovní ruch jsou nejdynamičtější sektory dominikánské ekonomiky.

Cestovní ruch

Cestovní ruch tvoří nejdynamičtější sektor a velmi významnou složku státního rozpočtu Dominikánské republiky. Je nejnavštěvovanější, a patří k nejpopulárnějším destinacím v Karibiku. Na důležitosti získává ekoturistika.

Doprava

Silniční síť tvoří základní tři, dobře udržované, páteřní dálnice DR-1, DR-2 a DR-3. Začínají v hlavním městě Santo Domingu. Na sever do regionu Cibao vede DR-1. Na jihozápad do města Comendator směřuje DR-2.
Na východ do Punta Cana míří DR-3. Na dálnice navazují státní silnice. Z DR-1 je odbočka na severovýchod
do Puerto Plata a dále do provincie Samaná DR-5 a alternativní cesta na východ do Higuey a do San Rafael del Yuma DR-4. Ve výstavbě jsou sekundární trasy, které mají za cíl navázat další menší města k dálnicím.

Železniční síť byla v průběhu 20. století zredukována na několik roztroušených větví. Jsou soustředěny kolem měst San Pedro de Macorís a La Romana. Má několik linek pro nákladní i osobní přepravu, s různými rozchody. Je provozována jednou státní společností a několika soukromými (převážně pro využití cukrovarů).

Autobusová doprava je komfortní a spolehlivá. Autobusové terminály a zastávky jsou v každém větším městě. Jízdné je obvykle nízké. Existuje státní doprava, která je řízená prostřednictvím úřadů Oficina Técnica
de Transito Terrestre (OTTT) a Oficina Metropolitana de Servicios de Autobuses (OMSA). Existuje soukromá doprava, která je vlastněná společnostmi Federación Nacional de Transporte La Nueva Opción (FENATRANO
)
a Confederacion de Transporte (CONATRA). Kromě uvedených dvou hlavních, zajišťuje autobusovou dopravu mnoho menších soukromých společností, které obsluhují své každodenní trasy.

Veřejná auta (Carros Públicos) je dopravní službou na principu sdílených taxi. Provozují ji soukromá auta. Služba není regulovaná.

Motoconchos je cestování soukromými motorkami, kdy nás na zadním sedadle řidiči odvezou levně kam budeme chtít. Nepatří právě k bezpečnému cestování, ale pokud se pro takové cestování rozhodneme, zvolíme raději motorku, která má značku. Tento druh cestování je pro Dominikánce oblíbený a běžný.

Metro v hlavním městě Santo Domingu je nejrozsáhlejší (48,5 km) podzemní dopravní systém ve Střední Americe. Má dvě trasy, na kterých je 16 a 14 stanic. Metro provozuje OPRET. Vozový park tvoří vozy Alstom Metrópolis 9000. Rozchod koleje je 1435 mm. Další 4 trasy se chystají.

Letecká doprava

Nejvíce vytížené (60 % všech turistů) a hlavní letiště se nachází u stejnojmenného letoviska Punta Cana. Najdeme přímé lety ze Severní Ameriky i z Evropy. Spolupracuje s padesáti leteckými dopravci ze čtyřiceti zemí světa. V blízkosti hlavního města Santo Domingo a turistické destinace Boca Chica, v Punta Caucedo je mezinárodní letiště Las Américas International Airport. Letiště je provozováno soukromou dominikánskou společností Aeropuertos Dominicanos Siglo XXI (AERODOM), která na základě 25leté koncese typu BOT (build, operate, transfer) provozuje šest letišť v Dominikánské republice. Letiště Las Américas přijímá všechny druhy dálkové, regionální i místní letecké dopravy. Letiště je druhým nejvytíženějším v zemi, hned po Punta Cana International Airport, a jedním z největších v Karibiku. Je nejvytíženějším nákladním letištěm ve Střední Americe. Druhým letištěm v blízkosti hlavního města je mezinárodní letiště La Isabela International Airport. Obsluhuje především Dominikánskou republiku vnitrostátními lety a mezinárodními lety na další karibské ostrovy. Letiště La Isabela je uzlem dominikánských leteckých společností, které provozují malá letadla. Letiště má největší počet hangárů v zemi (+40) pro dominikánské dopravce. Od června 2020 je jediným letištěm
v Santo Domingu, které obsluhuje vnitrostátní destinace, protože mezinárodní letiště Las Americas, větší hlavní letiště v Santo Domingu, postrádá vnitrostátní leteckou dopravu. Letiště Puerto Plata je třetí největší letiště a hojně ho využívají americké cestovní kanceláře. Z letiště Santiago de los Caballeros odlétá většina letů 
na Kubu, ostrovy Turks a Caicos, Portorika a Panamy. Letový řád zahrnuje denní lety do Bostonu a New Yorku 
a sezónní lety do Atlanty. Další letiště jsou například: letiště Samaná, letiště Barahona.

Lodní doprava

V zemi je celkem 11 velkých námořních přístavů. K moderním patří přístav v hlavním městě Santo Domingo. Poloha hlavního města na řece Ozama měla hospodářský význam pro rozvoj města a růst obchodu především
v koloniální éře. Řeka Ozama je dlouhá 148 kilometrů, než se vlévá do Karibského moře. Na řece Ozama se nachází nejrušnější přístav v zemi. K významným patří například přístav v Boca Chica, La Romana, Puerto Plata, Isla Catalina nebo San Pedro.

Energetika

Dodávky elektrické energie nejsou historicky spolehlivé. Většina domácností již přístup k elektrické energii má, nicméně vyšší spolehlivost dodávek mají zajištěnu hlavně turistické oblasti, podniky, doprava, zdravotnictví
a klíčová infrastruktura. Hotely a nemocnice mají vlastní elektrárny.

V Dominikánské republice se používá střídavý proud (AC), frekvence 60 Hz. Tato frekvence je standardní
v Severní Americe a několika dalších zemí Střední a Jižní Ameriky.

Střídavé proudové napětí je ve většině dominikánských domácností 110 voltů. V některých komerčních a průmyslových oblastech může být napětí až 220 voltů. Zástrčky (napěťový a frekvenční standard 110–120 V a 60 Hz) a zásuvky používají americký systém plochých zástrček. Tzn. že zástrčky mají dva paralelní ploché kolíky.

Průmysl

Důležitým hospodářským odvětvím je zpracovatelský průmysl. Především cukrovary, palírny rumu a závody
na zpracování tabáku
. Význam má i zpracování rud, šperkařství, výroba stavebních materiálů, textilní
a oděvní průmysl, petrochemie a výroba zdravotnického zařízení
.

Telekomunikace

Telekomunikační infrastruktura je v Dominikánské republice dobře vyvinutá. To platí, jak pro síť pevných linek, tak pro mobilní telefony. Byla druhou zemí v Latinské Americe, která nabídla služby 4G LTE.

Většina území je pokryta internetem, včetně kabelového internetu, DSL, WiMAX a dalších technologií. 
Od roku 2015 se buduje síť optických kabelů.

Telekomunikačním regulátorem je INDOTEL (Instituto Dominicano de Telecomunicaciones). Největší telekomunikační společností je Claro, součást skupiny América Móvil Carlose Slima, která poskytuje celou řadu telekomunikačních služeb.

Těžba nerostných surovin

Významným hospodářským odvětvím zůstává těžba nerostných surovin: azbestu, bauxitu, chromu, niklu, platiny, stříbra, uhlí, uranu, zlata a železné rudy. Zlato a nikl patří k exportním komoditám.

Zemědělství

Základní plodinou je cukrová třtina, která společně s kakaem zároveň patří k exportním komoditám. Dále se pěstují banány, podzemnice olejná, rýže, bavlna, káva, kukuřice, tabák a maniok.

Chová se skot, prasata a kozy.

Děkuji za sdílení a komentář 📝